Ihmisen
evoluutiota havainnollistetaan usein kuvalla, jossa eri ihmisapinalajit
marssivat rivissä vasemmalta oikealle. Askel askeleelta hahmot muuttuvat
enemmän meidän kaltaisiksemme. Rivi alkaa apinasta ja huipentuu täysin pystyssä
kävelevään, karvattomaan ja pitkään nykyihmiseen. Tämän kaikille tutun kuvan
ensimmäinen versio julkaistiin Life Nature Library –kirjasarjan teoksessa Early
Man vuonna 1965. Rudolph Zallingerin taiteilema kuvitus sisälsi kaikkiaan 15
hahmoa, ja mukana on myös lajeja, jotka eivät ole nykyihmisen esi-isiä. Kuvan
yhteydessä olevista aikajanoista voi nähdä, että useat ihmislajit ovat eläneet
samaan aikaan. Tietämyksemme ihmisevoluutiosta on lisääntynyt, mutta
evoluutiokuvitukset sisältävät yhä niukemmin tietoa. Zallingerin kuvitus on
jäänyt elämään rankasti yksinkertaistettuina muutaman hahmon versioina.
Evoluutiobiologi Stephen Jay Gouldin mukaan
marssikuvat iskostavat meihin väärää käsitystä evoluutiosta. Hän kritisoi tätä
esitystapaa jo vuonna 1989 ilmestyneessä kirjassaan Ihmeellinen elämä, mutta
yhä edelleen nämä kuvat leviävät lukemattomina muunnelmina
populaarikulttuurissa, pilakuvissa, kuvituksissa ja taiteessa. Myös
oppikirjoissa ja tietokirjoissa käytetään tätä samaa kuvitusta – sitä on
käytetty jopa Gouldin omien kirjojen käännösten kansikuvana. Gould muistuttaa,
että kädelliset ovat ennen kaikkea visuaalisia olentoja, ja siksi kuvat
vaikuttavat meihin syvemmin kuin sanat. Ei ole yhdentekevää, millaisille
kuville altistumme.
Mikä tässä kuvassa sitten oikein närästää
biologeja? Ensinnäkin lineaarinen esitystapa synnyttää vaikutelman, jonka
mukaan nykyihminen olisi kehkeytynyt muinaisesta apinasta siististi eri
välivaiheitten kautta. Aivan kuin kyse olisi viestijuoksusta, jossa
varhaisemmin kehittynyt laji antaa kapulan seuraavalle lajille ja lopettaa oman
osuutensa siihen. Ankkurina on nykyihminen, joka kiihdyttää kohti maalia
saatuaan kapulan käteensä. Todellisuus on paljon sekavampi ja kiharaisempi.
Yhden lajin vähittäinen muuttuminen toiseksi lajiksi ei ole ainoa lajiutumisen
tapa. Uusia lajeja syntyy myös silloin, kun populaatio jakautuu
osapopulaatioiksi, jotka eivät ole tekemisissä keskenään. Nykyään ihmislajeja
on jäljellä enää yksi, mutta aiemmin yhteisestä kantamuodosta erkaantuneita
ihmislajeja on elänyt useita samaan aikaan. Vielä 50 000 vuotta sitten
maapallolla eleli nykyihmisen lisäksi neandertalilaisia, denisovanihmisiä,
floresinihmisiä, luzoninihmisiä, pystyihmisiä ja luultavasti vielä muitakin
ryhmiä, joiden fossiileja ei ole toistaiseksi löydetty.
Ihmisen sukupuuta on rakennettu
fossiililöydöksien perusteella, mutta fossiilia tarkastellessamme emme voi
tietää, onko kyseisen lajin edustajalla ollut jälkeläisiä vai onko kyseessä
yksi lukuisista ihmisevoluution umpikujista. Meillä on varmasti ollut kaikkien
ihmisapinoiden kanssa yhteisiä kantamuotoja, mutta tarkasteltava fossiili ei
välttämättä ole meidän esi-isämme. Vasta genomin eli perimän kartoitus antaa
meille tietoa lajien risteytymisestä ja sukulaissuhteista. Tieteilijät ovat
viime vuosina onnistuneet kartoittamaan nykyihmisen genomin lisäksi myös
neandertalilaisen ja denisovanihmisen genomit. Vastoin odotuksia on
paljastunut, että nykyihminen on menneisyydessä risteytynyt kummankin
ihmislajin kanssa. Eri ihmislajit ovat risteytyneet keskenään useaan otteeseen
viimeisen 100 000 vuoden aikana, mitä pidettiin aiemmin epätodennäköisenä.
Evoluutiossa ei ole kyse edistyksestä vaan ympäristöön sopeutumisesta
Zallingerin
kuvitukseen ja sitä imitoiviin versioihin viitataan yleisesti nimellä march of
progress eli edistyksen marssi. Kriitikoiden mukaan nämä kuvat muuttavat
evoluution edistyksen synonyymiksi. Nykyihmisen edeltäjät käsitetään
välivaiheiksi, jotka ovat ilmaantuneet ja hävinneet matkalla kohti
täydellistymistä. Muita eläinlajeja pidetään sitä parempina ja kehittyneempinä,
mitä lähemmäs ihmistä ne sijoittuvat kuvitteellisessa hierarkkisessa
järjestyksessä. Mielikuvaa edistyksestä ei ainakaan vähennä se, että hahmot
askeltavat vasemmalta oikealle. Länsimainen ihminen lukee tekstiä ja kuvia
vasemmalta oikealle ja tämän vuoksi oikealle suuntautuva liike mielletään
positiivisena.
Evoluutiossa ei kuitenkaan ole kyse
edistyksestä tai paremmaksi muuttumisesta, vaan ympäristöön sopeutumisesta.
Ihminen on tosin pyrkinyt kaikin voimin kääntämään sopeutumisvaatimuksen
nurinpäin: ihmisen ei ole sopeuduttava luontoon, vaan luonnon on sopeuduttava
ihmisen oikkuihin. Ihminen voi kehittää itselleen päämääriä, mutta evoluutiolla
ei ole päämäärää tai suuntaa, eikä sopeutuminen tarkoita sitä, että
elämänmuodot muuttuisivat johdonmukaisesti monimutkaisemmiksi tai että niiden
henkiset kyvyt kasvaisivat.
Erityisesti elämän varhaishistoria sotii
tasaisesti etenevän edistyksen ja vääjäämättömän monimutkaistumisen ideaa
vastaan. Maapallon ensimmäisiä asukkaita olivat prokaryootit eli esitumalliset
solut, joihin kuuluvat bakteerit ja arkeonit (vanhalta nimeltään
arkkibakteerit). Prokaryootit elelivät planeetallamme yksikseen peräti 2,1
miljardia vuotta ennen kuin niiden rinnalle ilmaantuivat eukaryootit eli
aitotumalliset solut. Tästä hetkestä kului vielä 830 miljoonaa vuotta ennen
kuin elämä alkoi saada monisoluisia muotoja. On huimaa ajatella, että 3,5
miljardin vuoden mittaisesta elämän historiasta lähes 3 miljardia vuotta
maapallo on ollut yksisoluisten elämänmuotojen temmellyskenttä. Edistyksellä ei
selvästi ole ollut mitään kiirettä.
Genomin kartoitusta edeltäneinä aikoina
uskottiin, että ihmisen DNA-molekyyli on monimutkaisin ja sisältää eniten
geenejä eli perintötekijöitä. Pitäähän luomakunnan kruunun ylivertaisuuden
heijastua myös hänen perimäainekseensa. Elämän kirjoituksen eli DNA:n
emäsjärjestyksen lukeminen tuotti kuitenkin karvaan pettymyksen. Kooltaan
ihmisen genomi on kolmen miljardin emäsparin mittainen eli melko pitkä, mutta
esimerkiksi amebalaji Polychaos dubiumin
genomi koostuu peräti 670 miljardista emäsparista. Tutkijoille tuli
yllätyksenä, että ihmisen DNA sisältää vain noin 20 000 geeniä,
suunnilleen saman verran kuin sukkulamato Caenorhabditis
elegansilla. Vain pieni osuus ihmisen ja muiden nisäkkäiden DNA:sta on
geenejä eli DNA-pätkiä, joiden koodia solussa käytetään proteiinien tai pelkän
RNA:n tuotantoon. Tietty geeni voi pilkkoutua monella eri tavalla ja tuottaa
monenlaisia geenituotteita. Ihmisen genomissa ei ole mitään erityistä tai
poikkeuksellista: se on 95-98-prosenttisesti identtinen simpanssin ja
85-prosenttisesti identtinen hiiren genomin kanssa. Genomin koko ei ole
suorassa suhteessa eliön ”edistyksellisyyteen” eikä geeneillä ole erityistä
taipumusta lisääntyä evoluution kulussa.
Mutta eikö aivojen koon jatkuva kasvu kieli
joka tapauksessa edistyksestä ja monimutkaisuuden lisääntymisestä? Aivojen koko
on ihmisevoluutiossa kyllä yleisesti ottaen kasvanut, mutta mikään yleinen
luonnonlaki se ei ole. Kehitys on kulkenut myös päinvastaiseen suuntaan.
Esimerkiksi floresinihmisen aivot olivat kooltaan vain puolet sen edeltäjän
homo erectuksen eli pystyihmisen aivoista. Toisena esimerkkinä voi mainita
suunnilleen 200 000 – 300 000 sitten eläneen homo naledin, joka
muistutti aivoiltaan ja ruumiinrakenteeltaan paljon varhaisempia lajeja. Yleisesti
ehkä kuvitellaan, että nykyihminen on varustettu kaikkien aikojen suurimmilla
aivoilla, mutta tässäkään suhteessa emme ole kehityksen kärkipiste: sekä
Cro-Magnonin ihmisellä eli varhaisella nykyihmisellä että sukupuuttoon
kuolleella neandertalinihmisellä oli suuremmat aivot kuin meillä.
Edeltäjällämme heidelberginihmisellä puolestaan oli suunnilleen samankokoiset
aivot.
Ihmisellä on taipumus liittää historian
kaltaisiin kasvottomiin prosesseihin kuvitteellisia merkityksiä. Olemme
perineet valistusajan ajattelijoilta käsityksen, jonka mukaan historia kulkee
käsi kädessä edistyksen kanssa, eikä ajatuksesta ole osattu oikein vieläkään
päästää irti. Edistys ei voi perustua ainakaan siihen, että uusi sukupolvi
olisi aina edellistä parempi, sillä evoluutio toimii niin hitaasti, että
ihmisen psykologiset ominaisuudet eivät muutu miksikään edes kymmenien
tuhansien vuosien aikana. Toki ympäristö, kulttuuri ja yhteiskunta muovaavat
ihmistä, joten voidaan väittää, että ihminen kehittyy ja sivistyy, vaikka hän
pysyisi biologisesti samana. Miten edistys sitten näkyy käytännössä? Katse
voidaan suunnata vaikkapa siihen, mitä valistuneet ja sivistyneet
eurooppalaiset tekivät vähemmän sivistyneinä pitämilleen ihmisille
siirtomaissa, ja siihen, miten aikakauden johtavat ajattelijat puolustelivat ja
oikeuttivat näitä tekoja. Yhdysvalloissa edistyksen airuet syyllistyivät
intiaanien kansanmurhiin ja pakkosiirtoihin sekä mustien orjuuttamiseen.
Yhdysvaltojen perustajaisien joukkoon kuulunut, itsekin orjia omistanut James
Madison myönsi, että kaikkein suurin sortovalta voimistui kaikkein
valistuneimpana aikana. Tieteellinen, tekninen ja yhteiskunnallinen edistys ei
takaa moraalista ja henkistä edistystä.
Sivilisaation historian yhteydessä on vielä
jossain määrin mielekästä puhua edistyksestä, mutta käsitteen liittäminen
luonnonhistoriaan on yksinkertaisesti mieletöntä. Ihminen on itse vastuussa
omasta historiastaan, mutta luonnonvalinta ja muut luonnon mekanismit eivät ole
sen enempää hyviä kuin pahojakaan. Luonto vain on.
On houkuttelevaa ajatella, että olemme osa luonnon suurta suunnitelmaa
Edistyksen
marssi tukee mielikuvaa tapahtuneen kehityksen vääjäämättömyydestä.
Evoluutiohistoriaa tarkastellessamme ja menneitä tapahtumia selittäessämme
harhaudumme herkästi ajattelemaan, että juuri näin tässä pitikin käydä. Ei ole
sattumaa, että olemme tässä ja nyt. Vai onko sittenkin? Gould huomauttaa, että
jos meillä olisi mahdollisuus kelata elämän nauhaa taaksepäin ja käynnistää se
uudelleen, lopputulos olisi aivan erilainen. Mikä tahansa mitättömältä tai
merkityksettömältä tuntuva tapahtuma voi syöstä evoluution radikaalisti
erilaisille poluille. Elämän elokuvassa ei ole draaman kaarta eikä selkeää
juonta. Olemme tulosta lukemattomista sattumalta otetuista askelista, ja voi
olla, että nykyihminen ei saisi elokuvassa lainkaan roolia, vaikka nauhaa
pyöritettäisiin uudelleen tuhansia kertoja. Matkareittien loputtomuus tekee
lopputuloksen ennustamisesta mahdottoman tehtävän.
On houkuttelevaa ajatella, että olemme osa
luonnon suurta suunnitelmaa, joka tuottaa yhä suurempaa täydellisyyttä,
viimeisenä helmenään ihmisen. Saamme eksistentiaalista lohdutusta, kun
kuvittelemme, että kaikki on tapahtunut tarkoituksella juuri niin kuin on
tapahtunut, jotta me olisimme voineet ilmaantua tänne. Ajatus kaiken
täydellisestä sattumanvaraisuudesta saattaa ahdistaa. Siksi häivytämme
tuollaiset ajatukset ja kerromme tarinaa siitä, miten ihminen on noussut
maailman valtiaaksi ylivertaisen älynsä ja kykyjensä turvin, pyyhkäisten
tieltään muun muassa muut ihmislajit.
Neandertalilaisten katoamiselle keksitään
syitä, jotka osoittavat heidän olleen jollakin tavalla nykyihmistä huonompia ja
tyhmempiä, vaikka todennäköisin syy heidän sukupuuttoonsa ja kulttuurinsa
matalampaan tekniseen kehitystasoon on siinä, että he elivät kooltaan
pienemmissä yhteisöissä. Yksilötasolla he olivat luultavasti yhtä älykkäitä. Yleensä
unohdetaan, että oma lajimme on sekin ollut hilkulla pyyhkiytyä pois elävien
kirjoista. Tutkijat ovat päätelleet, että nykyihminen on ollut mahdollisesti
useaan kertaan historiansa aikana pullonkaulatilanteessa, jolloin ihmisiä on
saattanut olla jäljellä vain muutamia tuhansia. Tällaiset pullonkaulat eivät
sovi johdonmukaisesti etenevään menestystarinaan.
On muutenkin ongelmallista samaistaa
säilyminen paremmuuteen. Jos lajin selviytymistä selitetään adaptiivisella
paremmuudella, ollaan vaarassa päätyä kehäpäätelmään: laji on parempi, koska se
on jäänyt eloon ja se on jäänyt eloon, koska se on parempi. Jo Charles Darwin
tiedosti, ettei parempaa sopeutuneisuutta voida määritellä jälkikäteen säilymisen
perusteella. On helppo kuvitella vaihtoehtohistoria, jossa nyt niin
ylivertaiselta näyttävä nykyihminen olisi kuollut sukupuuttoon ja joku muu tai
jotkut muut ihmislajit olisivat säilyneet. Ihmisen ylivertaisuutta
lajienvälisessä kilpailussa hehkuttavat tarinat kuulostavat kovin samanlaisilta
kuin kolonialistien ja sosiaalidarwinistien tarinat valkoisen rodun
herruudesta.
Evoluution edistykseen samaistaneet
sosiaalidarwinistit uskoivat luonnonvalinnan toimivan myös yhteiskunnassa. Sekä
elämä että yhteiskuntaelämä oli heidän tulkintansa mukaan kamppailua, jossa
luonnonlaki seuloo joukosta parhaat ja antaa heikoimpien yksilöiden kuolla
pois. Valtio ei saanut missään nimessä puuttua ”luonnonvalintaan” tukemalla
köyhiä ja muita heikkoja, jotka on tuomittu häviämään. Tällaiset toimet
johtaisivat rodun rappeutumiseen. Kilpailu ja selviytymiskamppailu vallitsi
paitsi yksilöiden niin myös yhteiskuntien välillä. Biologiasta innoittuneet
ajattelijat näkivät yhteiskunnan solun kaltaisena elävänä organismina. Esimerkiksi
poliittisen maantieteen perustajana pidetty Friedrich Ratzel kuvaili valtiota
eläväksi organismiksi, jolla on ”laajenemisvietti”.
Nykyisen kilpailukykykapitalismin
narratiiveihin istuu oivallisesti näkemys elämästä kamppailuna tai urheilulajina,
jossa parhaat keräävät potin ja sysäävät huonommat tieltään. Luonnonvalinnan
mekanismin ylistämisen on vain korvannut markkinamekanismin ylistäminen. Toisinaan
nämä voivat myös sekoittua toisiinsa. Esimerkiksi Alexander Stubb on sanonut
College of Europe -yliopistolla pitämässään puheessa ja Reutersille antamassaan
haastattelussa, että hänen mielestään euro on ”darwinistinen valuutta”. Stubbin
mukaan markkinat palkitsevat parhaan luottoluokituksen euromaita ja rankaisevat
niitä, jotka ovat hoitaneet liian löperösti julkistalouttaan. Kyse on
”kelpoisimpien selviytymisestä” (survival of the fittest). Usein myös
vahvimpien selviytymiseksi suomennettu ilmaisu on peräisin filosofi Herbert
Spenceriltä, joka tunnetaan nykyään lähinnä varoittavana esimerkkinä virheellisestä
sosiaalidarwinistisesta ajattelusta.
On totta, että luonnossa esiintyy kilpailua ja konflikteja lajien välillä ja niiden sisällä, mutta jos pitää silmänsä auki, niin havaitsee yhtä lailla myös yhteistyötä ja symbioottisia suhteita. Elämä ei ole kaikkien sotaa kaikkia vastaan. Jos jokin laji on yhtä ”voitokas” kuin nykyihminen tällä hetkellä, se suistaa ympäröivän luonnon epätasapainoon, tuhoaa muun elämän ympäriltään ja lopulta myös itsensä. Kilpailun voittaja saa palkinnoksi kuoleman.
Sekä yhteiskunnassa että luonnossa menestys on paljolti kiinni sattumasta. Sosiaalidarwinistit eivät tienneet, että luonnonvalinta on vain yksi evoluution mekanismeista. Muista mekanismeista on syytä mainita erityisesti geneettinen satunnaisajautuminen ja mutaatiot, jotka molemmat perustuvat sattumaan. Satunnaisajautuminen tarkoittaa geenien siirtymisen sattumanvaraisuutta, jota voidaan verrata jatkuvasti toistuvaan ja voimistuvaan tilastolliseen otantavirheeseen. Sattumalla on sormensa pelissä niin sukusolujen kuin vanhempienkin otannassa. Pienissä populaatioissa satunnaisajautuminen on voimakkaampaa ja kelpoisuudeltaan huonommat geenit yleistyvät todennäköisemmin. Ihmisen kokemat pullonkaulat tarkoittavat sitä, etteivät esi-isämme olleet välttämättä kelpoisimpia saati muussa mielessä parhaita yksilöitä, vaan sattumalta valikoitunut joukko, joka oli säästynyt luonnonkatastrofilta tai muulta kantaa harventaneelta tekijältä.
Olemassaolon kestolla mitattuna ihminen ei
ole menestynein laji
Luonnonkatastrofien aiheuttamat
joukkosukupuutot ovat muokanneet kovalla kädellä täysin sattumanvaraisesti
elämää maapallolla ja suistaneet ”normaalin” eli sopeutumiseen ja kelpoisuuteen
perustuvan evoluutioprosessin raiteiltaan. Elämä näyttäisi aivan toiselta, jos
jokin näistä katastrofeista olisi jäänyt tapahtumatta. Esimerkiksi dinosaurukset
eivät kuolleet sukupuuttoon huonommuuttaan, vaan siksi, että olosuhteet
muuttuivat äkillisesti täysin toisenlaisiksi. Maapallon historiassa on
tapahtunut viisi joukkosukupuuttoa, jotka ovat tappaneet vähintään 50
prosenttia lajeista, ja monet tutkijat uskovat, että meneillään on kuudes
joukkotuho, joka realisoituu seuraavien vuosisatojen aikana, ellei suunta
muutu. Tällä kertaa katastrofin nimi on ihminen.
Onko ihminen lopulta sittenkään menestynein
laji? Ei ainakaan olemassaolon kestolla mitattuna. Lajimme noin 200 000
vuoden mittainen taival on vaatimaton verrattuna pystyihmisen 1,8 miljoonaan
vuoteen. Vertaansa vailla olevalla menestyksellä voi siis leuhkia vasta reilun
puolentoista miljoonan vuoden kuluttua. Kokonaisuutena katsoen ihminen ei
vaikuta erityisen menestyneeltä - eihän homo-suvun haarasta ole jäljellä enää
kuin yksi vaivainen oksa. Nisäkkäistä paljon vakuuttavammin ovat porskuttaneet
esimerkiksi jyrsijät. Unohtaa ei sovi myöskään maapallon alkuperäisiä asukkaita
prokaryootteja, jotka ovat levinneet käytännössä joka paikkaan, myös muulle
elämälle vihamielisiin ympäristöihin. Ihminen itse asiassa elää symbioottisessa
suhteessa monien bakteerien ja arkeonien kanssa, joista etenkin suolistossa
asustavat lajit vaikuttavat suuresti hyvinvointiimme. Prokaryootit ovat
planeettamme ensimmäinen ja mitä todennäköisimmin myös viimeinen elämänmuoto.
Elämä kiertää lopussa takaisin juurilleen eikä ole lineaarinen prosessi kuten
ihmisevoluutiota kuvaavasta edistyksen marssista voisi päätellä. Näin ympyrä
sulkeutuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti