Seuraava teksti on pieni pätkä ammoin julkaistusta gradustani. Pätkä on teoriaosuuden ja empiirisen tutkimusosion välisestä osiosta, joka tarkastelee tiedotusvälineiden toimintaa kirjallisuuteen tukeutuen. Irtileikattu pätkä käsittelee uutisten tuottamista. Julkaisen tekstin, koska mielestäni uutismediaa seuraavien ihmisten olisi hyvä pohtia näitä teemoja.
Mediadiskurssi
on tärkeä tutkimuksen kohde, koska media on kielen dominoiva esittäjä
yhteiskunnassa. (Bell 1991, 1) Kun informaatiota tarjotaan uutisten ja
reportoinnin muodossa, ihmiset uskovat että se on merkityksellistä ja totta.
(Luhmann 2000, 26) Uutiset, kuten tietysti kaikki muutkin representationaaliset
diskurssit, kuitenkin tuotetaan tietystä näkökulmasta. Kaikki mitä sanotaan,
sanotaan jostakin ideologisesta positiosta käsin. (Fowler 1991, 10)
Uutiset
ovat narratiiveja, ne redusoivat monimutkaisen sarjan tapahtumia, joitten suhde
on epäselvä, tarinoiksi, luoden narratiivisen järjestyksen niihin. (Fairclough
2003, 84) Uutiset itse eivät ole tapahtumia, vaan monimutkainen äänten sekoitus
(Hartley & Montgomery 1985, 256) Uutistarinoitten tuottamisessa tapahtumat
valitaan, järjestetään ja asetetaan suhteeseen toistensa kanssa. Tapahtumat
myös järkeistetään ja selitetään tekemällä suhteeseen vetäminen tietystä
näkökulmasta. (Fairclough 2003, 85) Kun uutisessa imitoidaan narratiivista
mallia, jossa temaattinen realisaatio vastaa tapahtumien lineaarisuutta, (joka
tarkoittaa sitä, että syistä, ehdoista ja olosuhteista siirrytään itse
tapahtumiin, joista puolestaan siirrytään seurauksiin) ei relevanssi enää ole kriteerinä, vaan
periaate on tuolloin esimerkiksi esteettinen tai dramatisoiva. (van Dijk 1985, 83)
Reportterit ovat aikamme ammattilaisia tarinankertojia. Uutistuotannon
työntekijät eivät kirjoita artikkeleita, vaan tarinoita, joissa on rakenne,
järjestys, näkökulma ja arvot. (Bell 1991, 147)
Uutiset
muodostavat teollisuudenalan, jolla on omat intressinsä. Uutisdiskurssi ei
tarkkaile neutraalisti sosiaalista todellisuutta ja empiirisiä faktoja, vaan
puuttuu todellisuuden sosiaaliseen rakentumiseen. (Fowler 1991, 2) Kieli ei ole
neutraali, vaan konstruktiivinen välittäjä. Sanomalehtien sisältö ei koostu
faktoista, vaan ideoista. (Fowler 1991, 1) Vaikka uutisten tekeminen onkin
vahvasti tulkinnallinen ja konstruktiivinen prosessi, eikä pelkästään
”faktojen” raportointia, niin ei se vielä tarkoita, että uutisnarratiivit
olisivat sama asia kuin fiktionarratiivit. Uutisten luomisessa faktat asettavat
tiettyjä rajoituksia, joita fiktiossa ei ole. Faktoja voidaan tosin säätää
institutionaaliseen tarkoitukseen. Uutisnarratiiveilla on viittaava intentio,
mikä tekee niistä avoimia kysymyksille tarinan ja tosien tapahtumien välisestä
suhteesta. (Fairclough 2003, 85; Gerbner 1985, 18-19)
Valtava
määrä erilaisia maailman tapahtumia supistetaan uutisten usein jäykkiin
formaatteihin. Tiedotusvälineiden tarjonnalla on rutiininomainen ja kaavamainen
luonne. (Fairclough 1997, 113) Kuten Niklas Luhmann sanoo: ”jos se on
yllätyksen, jonkin uuden, kiinnostavan ja uutisarvoisen idea, jonka liitämme
uutisiin, niin vaikuttaisi paljon järkevämmältä olla raportoimatta sitä samassa
formaatissa joka päivä, vaan sen sijaan odottaa jotain tapahtuvan ja sitten
julkaista se.” (käännös A.Y.) (Luhmann 2000, 25) Päivälehdet antavat
merkittävän sijan tavanomaiselle tavallisuudesta poikkeamiselle, kuten
tulipaloille, murhille ja pikku-uutisille. Tavallisuudesta poikkeava tarkoittaa
myös erityisesti sitä mikä ei ole tavanomaista suhteessa muihin lehtiin.
Kilpailijat, asiakkaat, auktoriteetit ja yleisö luovat paineita
lehdentekijöille. Paineet pakottavat metsästämään jymyuutista. Lehdet ovat
valmiita mihin tahansa ollakseen ensimmäisinä näyttämässä jotakin ja ollakseen
kilpailijoitaan edellä. Lopulta lehdet päätyvät tekemään samaa, koska ne
kopioivat toisiaan kilpailussa, jossa pyritään uutuuteen ja erilaisuuteen.
Erikoisuuden tavoittelu johtaakin yhdenmukaistumiseen. (Bourdieu 1999, 32;
Hamelink 1985, 144) Journalistiset tuotteet ovat paljon yhtenäisempiä kuin
yleisesti luullaan, kaikkein selvimmät erot (kuten puoluevärin tunnustaminen)
piilottavat samankaltaisuuksia, jotka liittyvät tiettyihin pakkoihin, joiden
merkittävin taustavaikuttaja on kilpailun logiikka. Osittain yhtenäisyys johtuu
myös tuotannon kollektiivisuudesta. (Bourdieu 1999, 35)
Suuri
osa uutisista on raportoitua puhetta – uutiset muodostuvat enemmän puheesta
kuin teoista. Ilmoituksia, mielipiteitä, reaktioita, lupauksia, kritiikkiä ja
vetoomuksia voidaan levittää uutisina. Ilman massamediaa huomattavaa osaa
näistä tapahtumista ei olisi. (Bell 1991, 53; Luhmann 2000, 33-34) Sanan ja
teon fuusio, eli puheteko (tekeminen sanomalla), on ihanteellinen uutisraportoinnille.
Ainoa fakta siinä on se, että joku sanoi jotakin. Muita faktoja ei tarvitse
todentaa. (Bell 1991, 207) Suorien lainausten käyttäminen on kätevää, koska ne
ovat kiistattomia ja kumoamattomia faktoja ja auttavat etäännyttämisessä eli
etäännyttävät reportterin ja lehden sen kannattamisesta mitä lähde sanoi.
Epäsuoran puheen käyttäminen on kuitenkin suoria lainauksia yleisempää, koska
se antaa reportterille kontrollin jutun kohdentamisessa ja mahdollistaa osien
yhdistelemisen sillä tavalla, että uutisesta saadaan koherentimpi. (Bell 1991,
207-209)
Mediadiskurssin
ideologisia vaikutuksia käsittelevissä tutkimuksissa on esitetty, että
tiedotusvälineet ovat kytköksissä hallitseviin yhteiskuntaluokkiin ja –ryhmiin.
Tällaista liitosta ei kuitenkaan tulisi olettaa ennalta, vaan pitäisi
mieluummin tarkastella tapauskohtaisesti erikseen sitä, että onko liitos
olemassa ja miten se mahdollisesti ilmenee. Joskus tiedotusvälineet voivat
näyttää pelkiltä vallan välineiltä ja hallinnoinnin apparaateilta, mutta kokonaisuudessaan
median suhde valtaan on monitahoinen ja muuntuvainen. Toisinaan median ja
valtion tai pääoman välillä voi havaita jopa selkeän konfliktin. (Fairclough
1997, 64)
Sanomalehden
julkaiseminen on teollisuudenala ja liiketoimintaa. Suurimman osan lehdistä
omistavat ihmiset ja yritykset, jotka myyvät paljon muutakin kuin lehteä. On
odotettavissa, että lehdistön aktiviteetit ja tuotanto on osittain determinoitu
näkökohdin, jotka ovat tähän faktaan suhteessa. Näitä näkökohtia ovat voiton
tekemisen tärkeys, alan taloudellinen organisaatio, ulkoiset suhteet toisiin
aloihin, rahoitusinstituutioihin ja virallisiin laitoksiin, konventionaaliset
journalistiset käytännöt, tuotantoaikataulut ja suhteet työvoimaan. (Fowler
1991, 20, 121) Lehdessä korkein kontrolli ei ole uutisammattilaisilla, vaan
omistajilla, joiden intresseinä ovat tehokkuus ja voitot. Omistajat asettavat
toimitukselliset menettelytavat, jotka vaikuttavat uutiskieleen. (Bell 1991,
38, 40) Pelkällä omistajalla ei voida selittää tapahtumia tiedotusvälineissä,
mutta on se silti otettava huomioon. (Bourdieu 1999, 58) Izvestijan omistaja
Juri Kovaltšuk lukeutuu Vladimir Putinin kaveripiiriin. Tämän tosiseikan
vaikutuksia lehden linjaan ei pidä olettaa ennakolta, eikä niitä voi millään
tavalla todistaakaan tämän tutkielman puitteissa, mutta omistajuuskysymys on
silti hyödyllistä pitää mielessä analyysiä tehdessä.
Toimittajien
keskeinen asema yhteiskunnassa johtuu siitä, että he hallitsevat tiedon
tuottamisen ja sen laajamittaisen levittämisen tosiasiallista monopolia.
Kyseisten välineiden kautta he hallitsevat julkiseen tilaan eli laajaan
levitykseen pääsyä. Toimittajien hallitsemat välineet tekevät mahdolliseksi
julkisen itseilmaisun ja olemassaolon julkisuudessa. (Bourdieu 1999, 67)
Viestintäjulkisuuden piiriin suuntautuu valtava aineistovirta. Vain osa
aineistosta pääsee läpi. Läpipäästäminen on tiedotusvälineen vastaus
ulkopuolelta tuleviin impulsseihin. Toinen osa vastausta muodostuu siitä, että
tiedotusväline kommentoi läpi päästämiään tapahtumia ja aiheita monilla
tavoilla. (Pietilä & Sondermann 1994, 51) Toimittajilla on valtaa tyrkyttää
koko yhteiskunnalle omat näkökulmansa ja aiheensa. Ei ole olemassa diskurssia,
jonka julkiseen keskusteluun päästäkseen ei olisi alistuttava journalistiseen
valintakokeeseen. Kyse on sensuurista, jota toimittajat tietämättäänkin
harjoittavat nostaessaan esiin vain itseään kiinnostavan. (Bourdieu 1999,
68-69) Omien ”silmälasiensa” kautta toimittajat näkevät tiettyjä asioita ja
toisia taas eivät. He myös näkevät asiat tietyllä tavalla. Toimittajien
valintaa ohjaava periaate on kohua herättävän ja näyttävän etsiminen. Heitä
ajaa eteenpäin paitsi heidän työhönsä, maailmankuvaansa, koulutukseensa ja
valmiuksiinsa liittyvät sisäsyntyiset taipumukset, niin myös ammatin logiikka.
Toimittajat ovat kiinnostuneita poikkeuksellisesta, siitä mikä poikkeaa heidän
näkökulmastaan. Kuitenkin se mikä on heille erikoista voi olla toisille
arkipäiväistä ja päinvastoin. (Bourdieu 1999, 30-31) Toimittajilla on paljon
yhteisiä piirteitä koskien paitsi asemaa, niin myös syntyperää ja koulutusta.
He lukevat toisiaan, tapaavat toisiaan ja kohtaavat toisiaan keskusteluissa.
Näillä seikoilla on sekä mentaalista sulkeumaa lisääviä että sensuroivia
vaikutuksia. (Bourdieu 1999, 38)
Toimittajat
ovat ammattilaisia, joiden tehtävänä on tuottaa uutiskieltä. Kuitenkin vain
hyvin harvat jutut koostuvat toimittajan uusista muotoiluista. Toimittajat
nojautuvat paljon suullisiin ja kirjallisiin lähteisiin ja lainaavat niitä.
Toimittaja on yhtä lailla kokoaja kuin luoja ja suuri määrä uutisista koostuu
aikaisemmista teksteistä, jotka muotoillaan uusiksi. (Bell 1991, 41) Suurin osa
uutistuotannosta on tekstin prosessointia. Uutisista suurin osa ei perustu
toimittajien henkilökohtaisiin muotoiluihin, vaan ne ovat tuloksia
erimuotoisten diskurssien tekstuaalisista muutoksista, joista esimerkkeinä
reportit, haastattelut, dokumentit ja lehdistökonferenssit. (van Dijk 1985, 6)
Toimittaja kerää hajanaisia informaatiosäikeitä ja kutoo ne yhdeksi tekstiksi.
(Bell 1991, 42) Tekstien tuottaminen on kollektiivinen prosessi, johon
osallistuu toimittajien ja tuottajien lisäksi moninaista toimituksellista ja
teknistä henkilökuntaa. (Fairclough 1997, 68) Teksti voi kiertää toimituksessa
esimerkiksi tätä kaavaa noudattaen: 1) päätoimittaja, 2) reportteri, 3)
päätoimittaja, 4) toimitussihteeri, 5) toimittaja, 6) toimitussihteeri. (Bell
1991, 35)
Pätkässä käytetyt lähteet:
Bell, Allan: The language of news media. Oxford :
Blackwell, 1991.
Bourdieu, Pierre: Televisiosta. Helsingissä : Otava, 1999
Fairclough, Norman: Analyzing Discourse: textual
analysis for social research. London : Routledge, 2003
Fairclough, Norman: Miten media puhuu. Tampere
: Vastapaino, 1997
Fowler, Roger: Language in the news: discourse and
ideology in the press. London: Routledge, 1991
Gerbner, George: Mass media discourse: message system
analysis as a component of cultural indicators. Teoksessa Van Dijk, Teun
(toim.): Discourse and Communication: new approaches to the analysis of mass
media discourse and communication. New York : Walter de Gruyter, 1985.
Hamelink, Cees J: International communication.
Teoksessa Van Dijk, Teun (toim.): Discourse and Communication: new approaches
to the analysis of mass media discourse and communication. New
York : Walter de Gruyter, 1985.
Hartle, John & Montgomery, Martin: Representations and relations: ideology and power in press and Television news. Teoksessa Van Dijk, Teun (toim.): Discourse and Communication: new approaches to the analysis of mass media discourse and communication. New York : Walter de Gruyter, 1985.
Luhmann, Niklas: The reality of the mass media. Cambridge
: Polity Press, 2000
Pietilä, Kauko &
Sondermann, Klaus: Sanomalehden yhteiskunta. Tampere : Vastapaino, 1994
Van Dijk, Teun: Introduction: Discourse Analysis in
(Mass) Communication Research. Teoksessa Van Dijk, Teun (toim.): Discourse and
Communication: new approaches to the analysis of mass media discourse and
communication. New York : Walter de Gruyter, 1985.
Van Dijk, Teun: Structures of News in the Press.
Teoksessa Van Dijk, Teun (toim.): Discourse and Communication: new approaches
to the analysis of mass media discourse and communication. New
York : Walter de Gruyter, 1985.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti